söndag, december 10, 2006

Tro

Har gått och funderat rätt länge på detta med tro, jag är döpt, jag är konfirmerad, jag vill gifta mig i en kyrka. Jag tror på att det finns någon sorts Gud, jag tror på himmel och helvete (vill tro på det iaf) jag tror på änglar.

Är jag kristen? Ja, det tror jag nog att jag är.

Jag tycker om att vara i kyrkor, de är vackra, de är lugna, det är mysiga.

Man har ju hört mycket om människor som funnit Gud när de varit i svåra personliga kriser. Men jag är i en svår personlig kris, varför har inte jag funnit honom? Tror jag inte tillräckligt? Eller är det för att jag inte ber? Okej, jag erkänner jag kan faktiskt be ibland.

Men om det nu finns en Gud, varför utsätter han mig för detta? Varför låter han mänskligheten utstå så många hemska saker? Varför låter han barn svälta och lida? För skojs skull eller?

3 kommentarer:

Gordon sa...

Hej Sara! Själv är jag katolik, och alltså troende kristen. Varken jag och kanske inte heller någon annan kan svara på dina mycket svåra frågor. Vi kan bara förlita oss på att vår Gud - och inte vi själva - vet vad som är bäst för oss. Jag tror inte att det är Han som utsätter oss för hemska saker - snarare att han hjälper oss att klara av dem.

Anonym sa...

En fråga som vi aldrig får svar på, men jag tror att vi aldrig får mer än vi klarar av!!
Sköt nu om dig och ha en fin dag.
Stora stygga vargen
http://zeekevarg.spaces.live.com/

Anonym sa...

Hej tjejen!
Jag kan inte förklara det där. Jag tvivlar på att han finns.

Allt bra här. Pojkvännen är ledig idag så vi ska väl ut och gå i regnet snart eller ngt. Helgen blev jättelyckad, jag hade verkligen jättekul. Har saknat att umgås med mkt folk den här hösten. Jag har ju tagit det lugnt men nu känner jag att jag blivit lite starkare och kan uppskatta saker mer igen:-)

Hur mår du idag och hur var helgen? Mår Åskar och Per bra?

Kramar