tisdag, april 22, 2008

Hemma

Jag är med i Bloggstafetten och nu har jag även fått det ämne som jag ska skriva om, jag ska fundera över vad begreppet "Hemma" betyder... Detta ämne fick jag av : Klimakteriehäxan

När jag fick ämnet så tänkte jag, men Gud vad tråkigt, det är ju hur simpelt som helst. Hemma är där min sambo och mina djur befinner sig. Men om jag går djupare in på ämnet, är det verkligen "hemma" om jag befinner mig på ett hotellrum med min familj ? Nej, det kan jag ju inte påstå att det är egentligen. Mitt riktiga hem, där jag verkligen säger hemma om, och där jag lever tillsammans med min sambo och mina djur, det är i den stad jag bor i. Det är mitt hem.

Men jag har även flera hem, jag säger att nu ska jag åka hem till byn XXX där mina föräldrar bor, det är också mitt hem, där har jag bott i mina första 17 år, dit åker jag hem för att umgås med min "andra" familj och bli ompysslad..

Hemma är även hos mina morföräldrar där jag bodde ett tag när jag plugga, det är också hemma som jag hittar i och trivs hos, där blir jag också bortskämd och trivs.

Så egentligen är Hemma för mig där jag har min familj, oavsett om det är min sambo och mina djur eller om det är mina föräldrar eller morföräldrar. Hemma är där man trivs och kan vara sig själv.

Nu så måste jag lämna ett ämne vidare till nästa person, som är Underbart. Vardagsliv det är alltid svårt att komma på vad det är men jag har nog ändå en ganska klar bild i huvudet.

De senaste veckorna/månaderna / åren så har media rapporterat om det ökade våldet mot barn både i Sverige och utlandet. Barnen i Arboga blev mördade av troligen ett svartsjukt ex till ders styvpappa, sedan var det väl en mor och ett barn som blev mördade pga mammans bråk med nya styvpappan och nu senaste Engla som verkar ha blivit mördad pga ett infall från Anders Eklunds sida. Om man går ännu längre tillbaka i tiden så finns det ju även Madelene som försvann i Portugal, och vart har lilla Jasmin från Sävsjö tagit vägen? Det jag vill att du ska fundera över är varför våldet mot barn har ökat? Varför väljer man att kidnappa och föra bort barn? Och vad kan man göra åt detta?

Inga kommentarer: