onsdag, februari 21, 2007

Tvångssterilisering och Lobotomi

Igår så lyssnade jag på en dokumtentär från P3 om tvångsterilisering och Lobotomi, hade laddat ner den till min ipod och det var väldigt intressant men läskigt!

Det känns skönt att man inte levde på 30-50-talet när man hör de de pratar om, då fick man verkligen inte må psykiskt dåligt och alla skulle vara bra och passa in i välfärdsmodellen som var under uppbyggnad, och det läskiga var också att man även lyssnade lite på nasizmens ideer. Alla skulle vara lika normala, men de visste inte själva vad som var normalt.

Om jag hade levt på den tiden och hade haft de problem som jag har haft under mina år så hade jag antagligen varit tvångssteriliserad, för att jag skulle ha "dåliga gener", de förstod inte då att man faktiskt kunde bota dessa "sjukdomar" utan såna medel. Jag skulle aldrig få ha fått barn, jag kommer inte skaffa barn nu när jag mår dåligt. Men då jag mår bättre och är trygg i mig själv så vill jag skaffa.

Jag hade kanske t.o.m varit lobotomerad nu, läskigt. Tycker det är så läskigt. Och det som är sjukast är att den person som uppfann lobotomin fick nobelpriset också? Självklart så trodde man nog att det var en bra ide på den tiden, människorna blev ju lugnare. Men det skulle behövt så mycker mer forskning innan man använde metoden som behandling.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det var inget som vi kan vara stolta över! Sköt nu om dig och ha en fin kväll!
Vicke
http://www.vicke.be/min_blogg.htm

Gordon sa...

Hej Sara! Tack för meddelande om adressändringen. Den har jag lagt till bland mina favoriter. - Kramar från tillg. Bengt

Anonym sa...

jag har varit med om både det ena och det andra.